Hvis du, som virksomhed, handler med andre virksomheder, er det godt at vide, hvordan du kreditvurderer dine kunder, og hvordan din egen kreditværdighed bliver vurderet af andre virksomheder. I denne artikel kan du derfor læse mere om kreditvurdering, kreditovervågning og kreditværdighed.
Hvad er kreditvurdering og kreditværdighed?
Kreditvurdering
Kreditvurdering er en analyse, der foretages af en virksomheds økonomi, herunder hvor risikabelt det er for kreditorer at låne virksomheden penge. Lånet kan enten foretages som et egentligt lån eller som en naturlig kredit i et kundeforhold, når en virksomhed leverer varer eller ydelser, som der først betales for efter en aftalt betalingsfrist.
En kreditvurdering konkluderer derfor, hvor god en virksomhed er til at betale et skyldigt beløb tilbage, og en kreditvurdering er derfor en vurdering af virksomhedens betalingsevne og kreditværdighed.
Kreditværdighed
Kreditværdighed er et udtryk for, hvor god mulighed en virksomhed anses for at have for at optage lån og købe varer eller ydelser på kredit. Hvis en virksomhed har en god økonomi, så vil den som udgangspunkt vurderes til at være kreditværdig. Kreditværdighed vurderes som udgangspunkt i forhold til virksomhedens evne til at betale kortfristet gæld, dvs. gæld der skal betales tilbage inden for et år.
En virksomheds kreditværdighed vurderes ud fra forskellige parametre og tilgængelige oplysninger. De mest oplagte, og nemmest tilgængelige oplysninger, er hvilken selskabsform, som virksomheden drives i. Er det f.eks. et ApS med begrænset hæftelse, hvor du som kreditor kun kan gå efter virksomhedens formue, eller er det en personlig virksomhed med personlig og ubegrænset hæftelse, hvor du som kreditor kan gå efter både virksomhed og den personlige ejer.
Du kan også nemt kontrollere om virksomhedens status på CVR.dk er “Normal” eller om virksomheden er under tvangsopløsning, likvidation eller konkurs.
Dernæst kan du også på CVR.dk se virksomhedens alder. Er det en nyetableret virksomhed, er der typisk en lavere kreditværdighed, og er det en ældre virksomhed, vil virksomheden typisk have en højere kreditværdighed.
Det er naturligvis også relevant at gennemgå virksomhedens regnskaber. For ApS’er og A/S’er er disse offentligt tilgængelige på CVR.dk, hvor du kan hente dem og gennemgå nøgletalene, som f.eks. seneste overskud, aktiver, egenkapitalen, selskabets passiver og gæld m.v.
Sidst men ikke mindst kan du vurdere virksomhedens branche, brand og generelle fremtoning og position i markedet.
Hvad er kreditovervågning?
Kreditovervågning er et værktøj, som virksomheder kan benytte for løbende at overvåge kunder i forhold til deres økonomi og generelle forhold.
Med en kreditovervågning kan du blive advaret, hvis der sker ændringer hos dine kunder, eller du har nye eller eksisterende kunder med en lav kreditværdig og dårlig betalingsevne. Du kan derfor med en kreditovervågning mindske risikoen for dårlige betalere blandt dine kunder og dermed skabe tryghed for din egen forretning.
Fordele ved at kreditovervåge sine kunder
Kreditovervågning af kunder har flere fordele, bl.a.:
Løbende opdatering af kundens stamdata som f.eks. adresse m.v.
Oplysning om generelle relevante økonomiske oplysninger
Løbende status på kundens kreditscore (kreditværdighed)
Advarsel ved registrering af en kunde som dårlig betaler
Hvordan kan du vurderer kreditværdighed og kreditovervåge dine kunder?
Du kan selv vælge manuelt at lave en kreditværdighed af dine kunder og kreditovervåge dine kunder ved at tjekke oplysningerne løbende på CVR og gennemgå deres regnskaber samt holde øje med deres status i markedet generelt.
Du kan også benytte digitale kreditovervågningstjenester som f.eks. Qatchr, der er en specialiseret tjeneste til nem og brugervenlig vurdering af dine kunders kreditværdighed og kreditovervågning.
Med en kreditovervågningstjeneste kan du modtage øjeblikkelige opdateringer om dine kunder, som f.eks.:
Navneændringer
Adresseændringer
Øvrige kontaktoplysninger (e-mail, telefon)
Ændringer i organisationen (bestyrelse, direktion osv.)
Ændringer i kreditmax
Ændringer i branche
Revisorskifte
Ændringer i en virksomhed behøver ikke være en negativ påvirkning af kreditværdigheden, men det er betryggende, at du hele tiden bliver opdateret om ændringerne hos dine kunder, så du kan foretage din samhandel på oplyst grundlag og med ro i maven.
Har du allerede en kunde, der ikke betaler, så kan du overveje en inkassoproces.
Du kan læse mere om inkasso her.