top of page

Bankkonto til dit selskab - oprettelse af Erhvervskonto

I denne artikel kan du finde information og gode råd om oprettelse af bankkonto til dit selskab. Dette kaldes også en erhvervskonto, og alle virksomheder med et CVR-nr. skal have en erhvervskonto.


Generelt om erhvervskonto til dit selskab


Når du har oprettet et anpartsselskab (ApS), eller et aktieselskab (A/S), så skal selskabet have en bankkonto.


Bankkontoen skal oprettes i selskabets navn og samtidig registreres som såkaldt Nemkonto.


Når du har oprettet dit selskab gennem Simple Law, kan vi overføre pengene til selskabets konto fra vores klientkonto, så snart vi har modtaget reg.nr. og kontonummer for selskabets erhvervskonto. Kontoen behøver ikke være registreret som Nemkonto, for at Simple Law kan overføre pengene.



Når du opretter en erhvervskonto, så skal du samtidig overveje, om du har behov for betalingskort og betalingsterminaler, kassesystemer m.v. Forskellige banker har forskellige løsninger og prismodeller.


Bankkonto til selskab
Erhvervskonto til selskab


Hvilke informationer skal banken bruge til at oprette en bankkonto?


Når din virksomhed skal oprette en bankkonto, så skal banken bruge en række informationer og dokumenter vedrørende selskabet.


Banken skal typisk modtage:

  • Selskabets CVR-nr. sammen med virksomhedsresume

  • Selskabets ejerbog

  • Selskabets stiftelsesdokument og vedtægter

  • Hvidvaskdokumentation på de personlige ejere af selskabet (dig personligt)

Når du opretter dit selskab gennem Simple Law, så modtager du alle ovenstående dokumenter vedrørende selskabet, så du nemt kan sende dem videre til banken.


Nogle banker kræver også yderligere dokumenter i form af f.eks. en forretningsplan, budget m.v.


Erhvervskonto som Nemkonto


Har du et nyoprettet ApS, så skal selskabet have en NemKonto, der tilhører selskabet.


Det er typisk selskabets almindelige erhvervskonto, der, af banken, samtidig oprettes som Nemkonto.


Nemkontoen har til formål at gøre det nemt for både din virksomhed og det offentlige, når din virksomhed modtager penge fra det offentlige.


Din virksomhed kan f.eks. modtage penge fra det offentlige i form af dagpengerefusion, negativ moms eller andre betalinger fra stat, region eller kommune.


Det er ofte din banken, der hjælper med oprettelsen af din bankkonto til Nemkonto, men du kan selv vælge hvilken af virksomhedens erhvervskonti, der skal være virksomhedens NemKonto, hvis din virksomhed har flere konti.


Når du har indberettet en NemKonto, så kan du logge ind på selvbetjening på nemkonto.dk. Her kan du se hvilken konto, der er registreret som din virksomheds NemKonto samt se yderligere informationer om din NemKonto.


Hvem kan hjælpe med oprettelsen af erhvervskonto?


Det kan være utroligt svært og besværligt at få oprettet en bankkonto til sit selskab. Flere af de etablerede større banker er ikke specielt interesseret i at oprette erhvervskonti til små og mellemstore virksomheder.


Det kan være en god idé at kontakt den bank, hvor du har dit private bankengagement allerede.


Der er også flere mere digitale banker, der har specialiseret sig i små og mellemstore virksomheder som kunder.


Simple Law kan ikke hjælpe dig med oprettelsen af bankkonto til din virksomhed, men vi har mange gode kontakter, og vi synes det skal være meget nemmere for danske virksomheder at få en almindelige erhvervskonto. Vi har f.eks. indgået et samarbejde med OneMoneyWay, så du kan få rabat på din oprettelse. Læs mere her.


Da vi brænder for at hjælpe iværksættere og små og mellemstore virksomheder, er du derfor altid velkommen til at kontakte os med henblik på sparring og gode råd i processen. Vi er klar til at hjælpe dig godt videre i vores netværk.



Kommentit


bottom of page