top of page

NDA ved investering og salg af virksomhed

Inden en virksomhed inviterer investorer eller potentielle købere indenfor i maskinrummet, opstår der et naturligt spørgsmål om, hvorvidt man bare kan og skal udlevere al information om virksomheden eller om investor, eller køber, skal underskrive en hemmeligholdelsesaftale, der også kaldes en NDA.


NDA ved investering og salg af virksomhed

Hvad er en NDA ved investering og salg af virksomhed


En NDA, eller non-disclosure agreement, er en hemmeligholdelsesaftale, der sikrer fortrolighed og dermed, at den viden og de dokumenter, der deles under processen, ikke misbruges eller videregives. Det kan virke som en formalitet eller selvfølgelighed, men i praksis er det en vigtig juridisk og strategisk sikkerhedsforanstaltning – særligt når virksomhedens fremtidige ejerforhold eller kapitalgrundlag er på spil.



Skal man indgå en NDA ved en investering eller salg af virksomhed


En NDA er ikke lovpligtig, men den er i langt de fleste tilfælde både klog og nødvendig. Når en virksomhed skal rejse kapital eller der forhandles om overdragelse, vil der som regel blive delt følsomme oplysninger, som f.eks. forretningshemmeligheder, kundelister, finansielle data, udviklingsplaner eller teknologi. Uden en NDA ville modtageren i princippet kunne bruge disse oplysninger uden konsekvens – i værste fald til at konkurrere, udnytte eller videregive dem. En underskrevet NDA skaber derfor en juridisk ramme, som forpligter modtageren til fortrolighed og ansvarlig håndtering af materialet.


Er en NDA bindende?


Ja – en korrekt udarbejdet NDA er juridisk bindende og kan håndhæves ved domstolene, men det allervigtigste ved en NDA er faktisk den præventive effekt, som den har. En god NDA sikrer nemlig, at der er en konsekvens ved brud på fortroligheden i form af en bod, der kan mærkes. Dette sikrer, at modtageren af de fortrolige oplysninger, tænker sig om en ekstra gang i forhold til at sikre hemmeligholdelse af materialet.


En NDA skal altid være klart formuleret, afbalanceret i sine vilkår og gerne tidsbegrænset. Aftalen må ikke være urimeligt vidtgående eller uklart defineret, da det kan gøre den vanskelig at håndhæve.

Det er typisk virksomhedens advokat, der udarbejder en NDA, og det anbefales altid at bruge en version, der er tilpasset den konkrete situation. Der findes mange gode standardskabeloner, men husk at sikre, at aftalen dækker alle relevante hensyn – særligt ikke hvis virksomheden har branchespecifikke forhold, eller hvis forhandlingerne foregår med udenlandske investorer.


Hvad skal en NDA indeholde?


En god NDA indeholder som regel følgende elementer:


  • Identifikation af parterne

  • Definition af, hvad der betragtes som fortrolige oplysninger

  • FormÃ¥l med informationsudvekslingen

  • Modtagerens forpligtelser (f.eks. ikke at videregive, kopiere eller bruge oplysningerne)

  • Undtagelser (f.eks. oplysninger, der er offentligt kendte)

  • Varighed af fortroligheden

  • Hvor og hvordan skal tvister afgøres


Hvornår skal man indgå en NDA?


Selve udarbejdelsen og indgåelsen af NDA’er sker oftest i de tidlige faser af dialogen, lige efter at investor eller køber har gennemgået pitch deck og haft den første dialog med virksomhedsejeren og inden omsætningstal, regnskaber eller strategiplaner deles. Det er normalt, at investorer også selv kommer med deres egen version, som man som virksomhed bør få gennemgået juridisk, da disse kan være formuleret til investorens fordel. Det vigtigste er, at begge parter føler sig trygge nok til at kunne føre en åben og tillidsfuld dialog inden der laves due diligence, term sheet og investeringsaftale.


Læs mere om pitch deck her


Hos Simple Law hjælper vi virksomheder med at sikre fortrolighed og tryghed i forbindelse med investeringer og virksomhedssalg. En god NDA er ikke et udtryk for mistillid – tværtimod er det en forudsætning for, at man kan dele det, der virkelig betyder noget.

bottom of page